Gratis saker hem i brevlådan
Att få hem gratissaker rakt ner i brevlådan är en lyx som ger krydda i vardagen. Men hur är det möjligt att gratis prylar kan dimpa ner och är det verkligen helt kostnadsfritt eller betalar man på något annat sätt än med pengar?
Det är 1000-tals som söker efter gratis varuprover och gratisprylar varje månad. Sökningarna är inte mer specifika än så utan folk verkar vilja ha allt som är gratis helt enkelt.
Kanske är det ett tecken på en tuff ekonomi där varje sparad krona är värt otroligt mycket. Genom att hugga på erbjudanden, kampanjer och gratisutdelningar kan man behålla sina surt förvärvade slantar ett tag till.
Varför erbjuds gratis saker?
Det kan finnas flera anledningar till varför företag erbjuder gratissaker:
Genom att ge bort produkter gratis kan företag introducera sitt varumärke och sina produkter till nya kunder.
Gratiserbjudanden kan öka kundengagemanget. Kunder som får något gratis känner sig mer kompis med varumärket.
Att dela ut produkter kan fungera som en form av forskning. Företagen får feedback från kunder om produkterna tas emot, vilket kan leda till förbättringar eller idéer för nya produkter.
När kunder provat en produkt och gillar den kan de bli mer benägna att köpa den i framtiden. Gratisprover kan skapa efterfrågan genom att först introducera produkten till konsumenten.
Men är det verkligen gratis?
Ordet gratis kommer från det latinska språket och betyder ”av nåd”, vilket innebär utan motprestation.
När man tar emot en produkt och ska ge feedback tillbaka är det alltså inte gratis i den bemärkelsen. Frågan är om det är gratis nånsin för det kostar på ett eller annat sätt, medvetet eller omedvetet.
Men, vi kan väl slå fast att det gäller om det inte kostar kronor och ören i en direkt monetär transaktion för att få hem gratisprodukten i brevlådan.